Menu

Waarover maak je e-learning?

Mariska Kooijman

Mariska Kooijman

03 Feb 2017 Leestijd 2 minuten

Het is al eerder voorbijgekomen in blogs van collega’s, maar ook mij wordt regelmatig gevraagd wat voor werk ik doe. Mijn antwoord is altijd: “Ik ontwikkel e-learning.” Als hierop een (enigszins) vragende blik van mijn gesprekspartner volgt, verduidelijk ik mezelf met: “Ik maak online trainingen.” Grappig genoeg merk ik dat ik hierop altijd OF reactie A OF reactie B krijg en nooit iets daartussenin.

Bij reactie A blijft mijn gesprekspartner mij met een vragende blik aankijken. Na een kort moment van stilte, waarin ik bij wijze van spreken zijn/haar hersenen hoor kraken, volgt een vraag in de trant van: “Heb je dan heel veel verstand van computers?”. Helaas, dat dan weer niet… Deze vraag is wel een mooi aanknopingspunt voor mij om te vertellen over mijn leuke werk als e-learning ontwikkelaar. Ik maak meteen duidelijk dat ik de trainingen inhoudelijk ontwikkel en iemand anders deze bouwt/'op de computer programmeert'. Ieder z’n ding toch?!

De gesprekspartner met reactie B geeft juist al snel een blijk van herkenning en zegt iets als: “Oh wat leuk/interessant zeg! Ik heb ook wel eens een e-learning gedaan.” De eerste vraag die dan altijd bij mij opkomt is wat diegene precies verstaat onder e-learning. Want daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Iets wordt immers al snel e-learning genoemd, als het maar online staat, veel informatie is en er iets geleerd moet worden. Ook dit vormt dus een leuk aanknopingspunt voor een gesprek over mijn werk.

In beide gevallen krijg ik vroeg of laat ook de vraag: “Waarover maak je dan e-learning?”. Mijn antwoord hierop is steevast: “Over waar de klant graag e-learning over wil.” Want tja, dat is hoe het is. Meestal volstaat dit antwoord echter niet en is een concreter antwoord gewenst: “Uhh, ja, ok. Maar wat dan bijvoorbeeld, presentatievaardigheden ofzo?”. En hier begint voor mij het leukste gedeelte van vertellen over mijn werk. Want ja, dat kan inderdaad over presentatievaardigheden gaan. Maar ook over incidentmanagement op de weg. En over informatiebeveiliging op de werkvloer. En zelfs over het managen en voeren van varkens/kippen/koeien in de stal. En …. En … En ga zo maar door. Dat de onderwerpen waarover ik e-learning maak zo uiteenlopen, maakt dit voor mij het leukste werk dat er is. “Maar dan moet je toch zelf heel veel over dat onderwerp weten?”, is de terechte vraag die vaak volgt. En ook dat klopt. Over geen enkel onderwerp waar ik e-learning over heb gemaakt had ik van te voren voldoende kennis om die e-elearning te kunnen maken. Maar ik leer zelf graag en graaf me het liefst volledig in in een nieuw onderwerp. Samen met de inhoudsdeskundige(n) aan de klantzijde kunnen we zo tot inhoudelijk sterke e-learning modules komen.

Deze werkwijze maakt dat we bij Splintt dus e-learning over elk denkbaar onderwerp kunnen maken. Kijk maar eens in ons Portfolio wat we allemaal al gedaan hebben. Van mij mag dat portfolio nog wel verder uitbreiden… Dus: waarover mogen we voor jou e-learning maken?

Nog een blog lezen?

  • Nulla aetas ad discendum sera, oftewel: je bent nooit te oud om te leren

    Leestijd 4 minuten

    In de Romeinse tijd hadden ze er al een gezegde voor. In het Latijn. Nulla aetas ad discendum sera....

  • Fraude trends, hoe wij bijna werden opgelicht en twee gouden tips!

    Leestijd 3 minuten

    Al jaren ontwikkelen wij voor en met bedrijven online leeroplossingen om fraude te voorkomen. En...

  • Persbericht: Splintt opnieuw geaccrediteerd door het Learning & Performance Institute

    Leestijd 2 minuten

    "A leading edge platform and a passion for creating true learning experiences for clients and...

  • 400 bikkelharde meters

    Leestijd 2 minuten

    Soms leer je iets, waarvan je weet dat je het nooit zal vergeten. Zo zat ik tijdens de London...