Wat is onboarding?

En waarom is het zo belangrijk om een goed onboarding proces te hebben?

Wat is onboarding?

Ken je het begrip inwerkperiode? Dat wordt vaak gebruikt voor nieuwe medewerkers die moeten wennen aan het nieuwe bedrijf of de nieuwe organisatie waarvoor ze werkzaam zijn.

Zo kun je onboarding op zich ook formuleren. Daar moet wel direct bij gezegd worden dat het bij onboarden verder gaat dan een beetje wennen en inwerken. Het gaat namelijk over volledig integreren in de nieuwe organisatie: het leren kennen van de bedrijfscultuur en de normen en waarden. We noemen dat ook wel socialisatie. Ook is het belangrijk om te leren hoe er in het bedrijf gewerkt wordt en wat de missie en de visie van de organisatie beteken in de dagelijkse praktijk.

Drie niveaus van onboarding

Het proces waarbij een nieuwe medewerker in je organisatie komt heet onboarding. Hierin zijn 3 niveaus te onderscheiden:

Passieve onboarding: de nieuwe werknemer krijgt uitleg over (wettelijke) voorschriften en regels waaraan de werknemer zich moet houden. Er wordt instructie gegeven over de invulling van de rol van de werknemer. Er wordt niet echt stilgestaan bij zaken als cultuur, normen en waarden.

 

Actieve onboarding: er is meer aandacht voor de betekenis van de (wettelijke) regels in de dagelijkse praktijk en de rol van de werknemer is duidelijk gemaakt. Cultuur en connecties komen op zich aan bod. Het volledige proces van onboarding is alleen nog niet op systematische wijze verankerd in de hele organisatie.

 

Pro-actieve onboarding: hierbij voert het bedrijf een consistent en strategisch ingericht HR-beleid voor onboarding. In dit beleid zijn de vier C’s allemaal geïntegreerd. Lees hierover meer in: onboarding

 

Kies voor een vast patroon bij onboarding

Wanneer je als bedrijf het belang van onboarding inziet en er bewust mee aan de slag wil gaan, is het van belang om voor een vast patroon te kiezen. Structuur is in deze belangrijk en wanneer je volgens een vast patroon werkt, zorg je er bovendien voor dat iedere nieuwe medewerker op dezelfde manier de kans krijgt om in het bedrijf te integreren. Wanneer je dat niet doet, kan het zomaar dat medewerkers die zich tijdens een drukke periode bij het bedrijf of de organisatie voegen een stuk minder tijd en mogelijkheden krijgen voor onboarding dan anderen. Door een vast proces te volgen voorkom je dit. Overigens is het sowieso goed om te beseffen dat het integreren in een bedrijf een proces is en niet een eenmalige actie. Sommige actieplannen met betrekking tot onboarding duren drie maanden waarbij er om de maand een soort evaluatiemoment is gepland.

De voordelen van onboarding

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar waarom zou je zoveel tijd steken in onboarding? Wat levert het nu eigenlijk voor voordelen op voor het bedrijf. Uit tal van wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het ontzettend veel voordelen oplevert.

Zo zorgen met name actieve en pro-actieve onboarding ervoor dat je als nieuwe medewerker snel went aan het bedrijf en ook snel op de hoogte bent van hoe alles in zijn werk gaat. Daardoor zijn nieuwe medewerkers ook snel inzetbaar. Dat scheelt voor het bedrijf én de medewerker zelf flink in tijd en ook nog eens in kosten. Maar het allergrootste voordeel is wellicht dat je door onboarding zowel de betrokkenheid als de effectiviteit van werknemers verhoogt. Volgens recente onderzoeken neemt dat zelfs met bijna 40% toe. Overigens is het stimuleren van betrokkenheid bij het bedrijf ontzettend belangrijk. Je zorgt er daarmee namelijk voor dat medewerkers een band kweken met de organisatie en het bedrijf waardoor ze minder snel geneigd zijn om te vertrekken. Ook zorgt dat ervoor dat medewerkers zich meer in zullen zetten voor het bedrijf.